Uusi aikakausi valaisinteknologiassa on virallisesti alkanut, kun perinteisten loisteputkien myynti päättyi torstaina 24.8. Tämä muutos ei ainoastaan merkitse uudenlaista valaistuksen aikakautta vaan myös tärkeää askelta kohti energiatehokkuutta ja ympäristön suojelua. Loisteputkien vaihtuminen LED-valoputkiin on suuri askel eteenpäin myös turvallisuuden kannalta.
Useimmat trendit tulevat ja menevät, mutta on suhteellisen turvallista ennustaa liikenteen tulevaisuuden olevan sähköinen. Maailmanlaajuisista tuotantohaasteista, mikrosirupulasta, toimitusketjun häiriöistä ja COVID-19-pandemian pysyvistä vaikutuksista huolimatta vuosi 2022 oli jälleen ennätysvuosi sähköautojen rekisteröinnissä ja sama kehityssuunta näyttää jatkuvan myös tänä vuonna. Mutta pysyykö latausinfra perässä? Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä kesäkuun 2023 loppuun mennessä on Suomessa ollut peräti 32,6
Sähköautojen suosio kasvaa jatkuvasti, ja yhä useampi yritys miettii mahdollisuutta sähköautojen latauspaikkojen asentamiseen. Sähköautojen latauspaikkojen suunnittelu ja asennus yrityksessä vaatii kuitenkin huolellista suunnittelua ja valmistelua. Kun tarvitset apua sähköautojen latausasemien suunnittelusta ja asentamisesta kiinteistöönne tai yrityksesi käyttöön, älä epäröi ottaa yhteyttä Jyty-Sähköön! Meillä on runsaasti kokemusta ja vahvat referenssit latausasemien asennuksesta.
Elohopea on yksi vaarallisimmista ympäristömyrkyistä, mutta sen käyttö on ollut sallittua tietyissä valonlähteissä, kuten T8- ja T5-loisteputkissa. Tulevana kesänä tilanne kuitenkin muuttuu. Euroopan unionissa elohopean käytöstä on asteittain luovuttu vuodesta 2006 lähtien, ja sen käyttöä on rajoittanut RoHS-direktiivi ja ekologisen suunnittelun asetus. Euroopan komissio on direktiivistä poiketen kuitenkin sallinut rajoitettujen aineiden, kuten elohopean, käytön tiettyihin